„Rozšiřování tohoto prvku není
 žádoucí. Máme přece svoji kulturu, své tradice,“ čtu vyjádření lidovce Daniela
 Rychnovského k případné stavbě nové mešity na jižní Moravě. „Naštěstí
 nejsem muslim,“ říkám si. Vypínám počítač, venku je krásně, oblékám si
 cyklistický dres, nazouvám tretry, vyndávám silniční kolo a jedu přes město za
 příbuznou do místního domova důchodců. 
 „Kampa s tím kolem,“ vítá
 mne recepční v recepci (nebo snad vrátná ve vrátnici?). „Tady nejsme kolárna,
 koukejte si ho opřít venku. Že tam nemáme stojany? No jsou tam snad stromy, ne?
 Že je drahý? No a co já s tím? Jak se sem máte jinak dostat? No snad
 pojedete autem. Každý normální člověk jezdí autem.“ Ha, po letech snahy a
 veškerého akademického úsilí definovat „normalitu člověka“ zjišťuji, jak je to
 snadné. Normální člověk je touto paní – kastelánkou jí svěřeného hradu –
 definován prostřednictvím automobilu, který ovládá a prostřednictvím jehož se
 pohybuje po městě primárně stvořeném pro chodce. 
  Omráčen touto drtivou definicí vzdávám diskusi
 s hystericko-xenofobní persónou (vrátnou – recepční ) a nechávám si
 přivolat, zcela ve shodě se sociální hierarchií totální instituce, kterou domov
 důchodců prototypicky představuje, nadřízenou osobu. „No to má paní pravdu,“ ofenzivně
 se staví na stranu vrátné zdejší provozní, a to dokonce ještě předtím, než jsem
 se představil (to za mne i přes můj nesouhlas udělala zvýšeným hlasem – lidově
 řečeno řevem – vrátná – recepční). „Kolo zde být nemůže, odře zdi, zničí
 nábytek, zamezí průchod obyvatel. Že je lakováno na zakázku a vy si na to
 dáváte extrémní pozor? To je nesmysl! A vůbec, proč jste se vyzul z bot? Jste
 vy vůbec normální?“ Pravda, v cyklistických silničních tretrách se po
 dlaždičkách chodit skoro nedá,  snažím se
 to vysvětlit, marně zdá se. Hle! Mám komplexnější definici normálního člověka:
 „Normální člověk je osoba, která se pohybuje automobilem opatřena přitom
 obuví.“ (Co ti, kteří auto nemají? Co celosvětově miliony lidí, kteří nemají
 obuv?)
 „A navíc, kolo se sem prostě
 nevejde, je moc velké,“ pokračuje (vysvětluje?) dále paní provozní. Celou scénu
 pobaveně sledují dva důchodci. Jejich pohledy jsou však čím dál tím více
 podezíravé a zlé směrem k mé osobě. Mohu se jim ale divit? Vidí divného „mladého“,
 který má na sobě to atypické oblečení (možná znak jakéhosi nového náboženství,
 resp. sekty) a jistě je to nějaký nebezpečný živel. Musí být! Vždyť ho nechtějí
 pustit! Vždyť ho  vlastně vyslýchají! Jistě
 brzo přijede i policie, aby ho zneškodnila a odstranila z mikrokosmu tohoto
 místa. „A máte vůbec občanku? Musím ji vidět,“ přechází v tu chvíli vrátná
 – recepční do protiútoku, manifestujíc tak labužnicky svoji kastelánskou moc
 při obraně svěřeného „hradu“ do něhož by nejraději zamezila přístup všem. V tuto
 chvíli jsem jediný, který musí občanský průkaz ukázat.  „Nám tady ukradli nedávno televizi,“ zvýšeným
 hlasem pokračuje provozní. Chápu. Jsem divný, nepřijel jsem autem, nejsem
 standardně oblečen ani obut, vlastně jsem  podezřelým „cizincem“, divným „patronem“. A
 takové je třeba zapudit, zašlápnout, zlikvidovat, neboť ohrožují zažité a léty
 ozkoušené (byť aktuálně třeba disfunkční) pravdy. A co kdybych něco ukradl?
 (Cizinci přeci vždy kradou.) Že jsem tak zatím neučinil? Patrně se nenaskytla
 příležitost. 
 Vzpomínám si na ranní článek: „Rozšiřování tohoto prvku není žádoucí, máme
 přece svoji kulturu, své tradice.“ Pro vrátnou a její nadřízenou
 představuji ohrožení řádu, ohrožení a zpochybnění jejich „kultury a tradic“,
 jejich „kognitivní mapy správného
 světa“ a jejich pravd. Neohrozil bych obyvatele domova důchodců, kdybych si zde
 opřel kolo o zeď. Ohrozil bych ale vidění světa obslužného personálu (alespoň
 jeho části) a zrelativizoval symbolický řád a systém, který zde panuje. Proto
 jsem pro ně „nežádoucí prvek, který se
 rozšiřuje“ a vnáší chaos do řádu. Jak by pak mohli identifikovat „cizince“
 od „našince“, „dobro“ od „zla“? Symbolizoval jsem neznámo, to samé neznámo,
 které reprezentují muslimové pro výše zmíněného lidovce. Neznámo představuje
 vždy nebezpečí. Proto je lépe jej preventivně zlikvidovat. Vlastně jsem byl takový
 cyklistický muslim, mou mešitou byl bicykl a minaretem byla má snaha si kolo
 opřít viditelně, nikoliv za rohem (čili tak, aby jej nikdo neviděl). Obojí, jak
 mešita, tak bicykl představuje pro někoho cizost, tím pádem nebezpečí a zlo.
 Xenofobie je založená na odmítání a aktivním potírání cizosti na svém území.
 Při odjezdu jsem se pousmál nad zcela novou cyklostezku vedoucí v blízkosti
 domova důchodců. Jaká analogie. V ústavě máme zaručenou náboženskou
 svobodu; když ji naši spoluobčané jiného vyznání (otázkou je, zda užít slovo
 „jiného“, které signifikuje, že česká společnost jakési vyznání má; nemá,
 tvrdím, alespoň ne v náboženském slova smyslu) chtějí praktikovat, je jim
 to zakazováno, jsou kritizováni a popoháněni k tomu, aby se přizpůsobili.
 Když já chci cestovat a chovat se alternativním způsobem, jsem potírán,
 likvidován a nucen chovat se „normálně“ (tj. usedl do auta a stál
 v koloně). Možná bychom s multikulturní společností a mezilidskou
 tolerancí měli začít nikoliv na „těch druhých“; tento úkol se mi aktuálně jeví
 nad naše síly. Měli bychom začít u našich sousedů, u našich bližních a u nás
 samých.